DigiForce – motoren bak innovasjon i Betonmast

DigiForce er et viktig nettverk for innovasjon i Betonmast. Nettverket som består av representanter fra alle entreprenørselskapene i konsernet, har som oppgave å fange opp ideer fra prosjektene, teste nye løsninger og dele erfaringer på tvers.

– Vår oppgave er å gjøre innovasjon til en naturlig del av hverdagen. Det skal ikke være noe som skjer på siden av prosjektene. Det skal være en naturlig del av måten vi jobber på, sier Alessia Bellini, innovasjonsleder i Betonmast.

Alessia Bellini, innovasjonsleder i Betonmast.

Fra idé til implementering

De fleste ideene som Betonmast jobber med, starter ute på byggeplass, ofte som et konkret problem som må løses. DigiForce sørger for at disse initiativene – enten det gjelder digitale verktøy, nye arbeidsmetoder eller prosessforbedringer – blir synliggjort og delt på tvers. Når noe fungerer godt ett sted, kan hele konsernet dra nytte av det.

Et godt eksempel er arbeidet til innovasjonsleder Sander Felberg i Betonmast Asker og Bærum, som vant årets innovasjonspris for å bruke verktøyet Spacio på en helt ny måte. Spacio var opprinnelig utviklet for arkitekter, til å simulere byggehøyder, tomteutnyttelse og volumer. Felberg så imidlertid et større potensial og integrerte terrengdata og grunnforhold i verktøyet.

Utfordringen har særlig vært knyttet til større tomter, der prosjektet utvikles i tett samspill med kunden i sanntid. Her kan man teste ulike scenarier, for eksempel plassering og utforming av kjeller, og umiddelbart se konsekvensene for utgraving, massetransport og kostnader.

– I stedet for å vente i ukevis på resultater, får vi visualisert effektene direkte sammen med kunden. Det gjør at vi kan ta bedre beslutninger, raskere, sier Felberg.

.

DigiForce-medlem og innovasjonsleder Sander Felberg i Betonmast Asker og Bærum vant innovasjonsprisen 2025 i Betonmast.

 

Deler det som virker – og det som ikke virker

I tillegg til å teste og pilotere, samles DigiForce jevnlig på workshops, seminarer og månedlige møter for å dele erfaringer, diskutere løsninger og lære av hverandre.

– Vi tror på å dele både det som fungerer og det som ikke fungerer. Ofte lærer vi mest av det siste, sier Christopher Carlsen, DigiForce-representant og innovasjonsjef i Betonmast Buskerud-Vestfold.

Han var en av de første i konsernet til å teste ut 3D-skanning, blant annet på BREEAM Outstanding-prosjektet Spor X i Drammen.

Målet var å finne en bedre måte å oppdage avvik på i byggeprosessen, og resultatet ble en helt ny standard for kvalitetskontroll. Ved hjelp av 3D-skanning kunne prosjektteamet dokumentere 100 prosent av de aktuelle områdene, der man tidligere bare rakk å kontrollere 10–15 prosent manuelt. Det ga en produktivitetsøkning på over 500 prosent, og samtidig lavere risiko for forsinkelser og merkostnader.

Siden den gang har Christopher og kollegaene i Betonmast Buskerud-Vestfold fortsatt å presse grensene for hva ny teknologi kan gjøre i byggeprosjektene. I 2024 tok de i bruk kAIa – Norges første selvprosjekterende ingeniør basert på kunstig intelligens. Allerede fra første dag leverte kAIa resultater. Økt salgbart areal, redusert byggekostnader med flere millioner kroner og spart tid tilsvarende en måneds arbeid for arkitekt i et boligprosjekt.

– Resultatene taler for seg. Kunstig intelligens og ny teknologi gir oss mulighet til å levere bedre prosjekter raskere, med lavere kostnader og mindre fotavtrykk på klimaet, legger han til.

På Vision-prosjektet i Horten har innovasjonssjef Christopher Carlsen tatt i bruk teknologi som gjør at han kan printe plantegninger 1:1 rett på betonggulvet i bygg under oppføring.

Blikket fremover

Med en ny innovasjonsstrategi på plass, vil DigiForce fortsette å være navet i arbeidet med å finne og dele erfaringer som gir bedre prosjekter for Betonmasts kunder, samarbeidspartnere og medarbeidere.

– Teknologi og prosesser er viktige, men det er menneskene som gjør forskjellen. DigiForce er et godt eksempel på hva vi kan få til sammen, avslutter Alessia Bellini.